Branding VS Marketing

Om beter te begrijpen wat branding is, is het een goed idee om uit te leggen wat branding niet is. Branding is namelijk niet iets wat veel mensen denken dat het wel is, als een logo; product; belofte; indruk. Zo is een logo bijvoorbeeld een handige tool voor bedrijven, maar het is niet het merk. Het is namelijk een symbool voor het merk. Evenals dat een merk niet een belofte is die het bedrijf maakt naar de klant. Hoewel er een kern van waarheid in zit, dekt het niet de volledige lading van wat branding écht is.

Details

6 min

Fijke van Zijp

Onderwerpen

Branding

Concepten

Onderzoek

Strategie

Wat is branding?

Maar wat is branding dan wel? Een merk of ‘brand’ is een resultaat; het onderbuikgevoel van een klant over een bepaald merk, product of service. Dit gevoel eindigt in het hoofd en hart van de klant, wat verschilt voor iedere klant. Zo maak je dus als merk honderden verschillende merken voor honderden verschillende klanten. Een merk is dus een reputatie.

Veel bedrijven en ontwikkelaars zien branding als iets wat zij volledig in de hand hebben. Dit is het geval omdat het bedrijf degene is die het verhaal vertelt of de claim maakt. Er is een misconceptie dat dat is wat een merk is. Echter is een merk het resultaat hiervan.

De belangrijkste vraag om te stellen als merk wanneer je je bezighoudt met branding is: welke reputatie heeft jouw merk? En alles in een bedrijf heeft op zijn beurt invloed op het merk.

Wat is marketing?

Marketing kent niet één definitie omdat het iets anders betekent voor veel mensen. Dit komt omdat het een veelomvattende term is met verschillende elementen. Daarnaast verandert het begrip marketing met de tijd en daarmee ook de definitie. Hoewel de definities verschillen, zijn ze hetzelfde in de kern. Marketing omvat alle acties wat een bedrijf doet om zijn product of dienst aan de man te brengen. Dit doet het merk door waarde te bieden aan de klant. Daarnaast gaat marketing erom dat je een positie krijgt in de markt. In het Engels spreekt men over ‘getting market’.

Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Naar onze mening kun je een product of dienst niet op de markt brengen wanneer je nog niet over de branding hebt nagedacht. Tijdens de branding van een product of dienst focus je je op het ontwikkelen van een reputatie in het hoofd van de klant. Tijdens de marketing probeer je dit product of deze dienst aan de man te brengen. Dit wordt duidelijk aan de hand van een klein voorbeeld: marketing is wanneer je iemand mee op date vraagt, branding is de reden dat de persoon ‘ja’ zegt.

Hoe begin je met branding?

Hoe begin je nu met branding? Natuurlijk zijn er meerde manieren om met branding te beginnen, maar wij geven je hier een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden wanneer je je merk in het hoofd van de klant probeert te plaatsen:

  1. Ga altijd na wie je doelgroep is

In marketing wordt er vaak gezegd dat wanneer je iedereen probeert te bereiken, je eigenlijk niemand bereikt. Het is niet alleen ontzettend duur om iedereen als klant te willen hebben, maar het maakt je ook een generalist. Bepaal voor jezelf voor wie jouw dienst of product is en bouw hier een verhaal omheen.

Neem bijvoorbeeld Kathy: ze woont in Amsterdam, houdt van winkelen, uitgaan met haar vriendinnen, koffie en yoga. Daarnaast spendeert ze veel tijd op sociale media. Wanneer je beslist dat Kathy je doelgroep is, pas je hierop je boodschap en content aan. Je probeert als het ware Kathy’s ‘probleem’ om te lossen of wensen te vervullen. Dit betekent echter niet dat je je product of dienst niet aan Emma, Sacha en Joelle kunt verkopen wanneer zij vragen om jouw services.

  1. Wat is belangrijk voor jou en wat is je doel?

Als merk moet er íets zijn wat je probeert na te streven. Het is belangrijk om hierbij te focussen op kleine overwinningen. Bouw een website; krijg je eerste klant; tweede klant; enzovoorts. Dit zal zorgen voor een sneeuwbaleffect. Je kunt als bedrijf een benauwend gevoel krijgen wanneer je denkt aan alle taken die er op je takenlijst staan. Het is daarom erg belangrijk om klein te beginnen.

  1. Val op tussen de menigte

Als merk is het ontzettend belangrijk om uniek te zijn. Wat is er anders of beter aan jouw koffiemerk in vergelijking tot die van de concurrent? Misschien is jouw verpakking duurzaam of wordt er automatisch een nieuwe verpakking opgestuurd wanneer de voorraad op is. Communiceer dit naar de klant.

Als merk is het extreem belangrijk om je te differentiëren van de rest; dit is waarom we een merk ontwikkelen of ‘bouwen’.

  1. Kies je platformen

Om je boodschap over te brengen op je publiek is het belangrijk dat je vindbaar bent online. Vooral voor lokale bedrijven is het belangrijk om Facebook, Google, Twitter en Yelp te gebruiken. Het gebruik van platformen maakt het eenvoudig om jouw unieke boodschap over te brengen op jouw specifieke doelgroep.

Hierbij is het ontzettend belangrijk om te onthouden dat het niet om jou of om jouw merk gaat. Het is inderdaad jouw merk en jouw bedrijf, maar het is daar om de klant te helpen. Ga daarom altijd uit van de klant en positioneer hem/haar als de held in het verhaal.

Tip: maak gebruik van je loyale klanten om jouw merk te verkopen. Mond-tot-mondreclame is een van de meest effectieve manieren om jouw product aan de man te brengen.

Wat zijn de voordelen van branding?

In de aankomende jaren zal je met meer concurrentie dan ooit te maken hebben. En dit is niet enkel concurrentie van andere bedrijven, maar ook van de technologie die zich sneller ontwikkeld dan ooit. De enige manier om succesvol te zijn in deze verschuiving is door het bouwen van een sterk merk. Een voordeel van branding is de mogelijkheid om je te positioneren in het hoofd van de consument, en hier een reputatie achter te laten. Hiervoor is het van uiterst belang om gehoord te worden door de eindconsument. Wees alert en ga na waar je doelgroep écht is.

Het maakt niet uit wat je bedrijf doet; een 25-jarige jongen in een stedelijk gebied zal een andere boodschap aantrekkelijk vinden dan een 48-jarige huisvrouw met twee kinderen. Deze demografische en psychografische wereld is veel ingewikkelder dan de eenvoud van de politieke wereld waarin we enkel links en rechts kennen. Er kunnen ontelbaar veel belangrijke doelgroepen zijn voor jouw merk. Je zult deze groepen moeten identificeren, en vervolgens hier de creatieve boodschap op moeten aanpassen. Een ander voordeel van branding is het feit dat je merk iets anders kan betekenen voor iedere klant of groep. Zo kun je dus meerdere groepen aanspreken.

Voorbeelden van branding

Het eerste voorbeeld van een merk die zijn branding goed heeft aangepakt is Starbucks. De internationale keten van koffiehuizen uit de Verenigde Staten is gegrift in het hoofd van de consument. Wanneer we in de stad zijn zullen we geen ‘koffietje’ halen maar een ‘Starbucks’. Het beroemde zeemeerminnen logo is bekend over de hele wereld en wanneer mensen aan koffie denken is Starbucks meestal het eerste merk wat in het hoofd van de consument opkomt.

Of Starbucks de lekkerste koffie is valt over te discussiëren, maar de smaak van de koffie is zeker niet hetgeen wat het merk succesvol heeft gemaakt. Het succes komt door de ervaring die het merk heeft gecreëerd rondom het halen van een kop koffie. Het merk legde de nadruk op een huislijke sfeer, persoonlijk gemaakte koffie, vriendelijke bediening en snelle service. Dit alles om de klant een relaxte en aangename ervaring te bieden.

Voorbeeld 2: Tony’s Chocolonely

Wanneer je chocolade koopt zal je denken dat de klant zijn keuze maakt op basis van smaak en misschien de prijs; think again… Het lukte de Nederlandse producent van chocolade om klanten eerst te laten denken voordat ze een reep kochten. Tony’s Chocolonely is op een missie om de chocolade industrie 100% slaafvrij te maken. Dit deden ze door het volgen van de volgende 3 stappen:

  1. Bewustzijn creëren
  2. Het goede voorbeeld geven
  3. Inspireren om te handelen

Het chocolademerk keek verder dan de branding standaarden. Voor hun melkchocolade gebruikten ze bijvoorbeeld een rode wikkel (terwijl blauw de norm is). Ze gebruikte de kleur rood als teken voor de zorgwekkende status van de cacao industrie.

Niet alleen over de buitenkant van de reep, maar ook over de binnenkant was nagedacht. Het team bij Tony’s wilde betekenis geven aan ieder aspect van de reep. Zo waren de stukjes chocolade niet allemaal vierkant en even groot, maar waren ze asymmetrisch wat stond voor de ongelijkheid in de cacao toeleveringsketen.

Hoewel er eerst wat commentaar was op het design van de reep hield Tony’s Chocolonely stand. Het merk geloofde erin dat dit een goede manier was om het gesprek te startten.

Voorbeeld 3: Dove

Het merk Dove verkoopt geen cosmeticaproducten maar ‘Real Beauty’. De cosmeticaproducent verkoopt de boodschap dat echte schoonheid niet samenhangt met het standaard schoonheidsideaal. Het doel was om de manier waarop vrouwen zichzelf zien te veranderen.

Vrouwen waren de grootste doelgroep van de ‘Real Beauty’ campagne van Dove. Het merk werkte samen met Girl Scouts om zelfwaardering en leiderschap te promoten onder jongere vrouwen. Er kwam zelfs een jaarlijks Dove ‘Self-Esteem Weekend’ waarin thema’s als schoonheid, zelfverzekerdheid en zelfwaardering centraal stonden.

Wat dit voorbeeld uiterst goed laat zien is dat Dove niet hun cosmeticaproducten verkoopt maar het gevoel eromheen. Het doel van het merk is om jonge vrouwen een goed gevoel over zichzelf te geven, zonder iets te hoeven veranderen aan zichzelf.

5 branding tips

We sluiten deze post af met het geven van enkele tips zodat je zelf aan de slag kunt met de branding van jouw bedrijf:

  1. Houd het eenvoudig

Maak het gemakkelijk voor mensen om te begrijpen wat jouw bedrijf doet. Het gebruiken van lastige woorden of woordspelingen heeft meestal geen zin. Mensen willen in één zin weten wat jouw bedrijf doet, en belangrijker, wat het voor hen doet.

  1. Vertel een verhaal

Laat jouw merk een verhaal vertellen; gebruik hiervoor je logo, slogan en naam. Het hebben van een verhaal achter het merkt zorgt ervoor dat je de aandacht van de klant pakt en ze vertelt waar jouw bedrijf voor staat.

  1. Vraag jezelf ‘waarom’

Je hebt een bedrijf en verkoopt een product. Maar waarom verkoop je dit product? Natuurlijk wil je winst maken, maar dit motiveert de klant niet om jouw product aan te schaffen. Vraag jezelf af wat jouw merk zal toevoegen aan het leven van jouw klant of welke problemen het zal oplossen.

  1. Wees creatief en benaderbaar

De beste branding is een combinatie tussen creativiteit en benaderbaarheid. Houd dit in gedachten wanneer je aan de slag gaat met je naam, logo en uitstraling van je merk. Neem ook je doelgroep mee in deze overwegingen.

  1. Identificeer jezelf duidelijk

Gekke namen en graphics kunnen de aandacht van iemand trekken, maar vertellen niet wat jouw merk doet. Dit doen jouw bedrijfsnaam, slogan en logo. Wanneer je deze kans mist zal je veel waardevolle tijd verdoen aan het uitleggen van de basis.

  1. Bonus tip: verplaats je in de doelgroep

Wanneer je bijvoorbeeld een logo aan het ontwerpen bent en je houdt van ‘high-tech’ betekent dit niet dat dit ook in het logo te zien moet zijn. Zeker niet wanneer je communiceert naar een alternatieve en primitieve groep. Houd altijd je doelgroep in je achterhoofd in alles wat je doet en vraag jezelf af wat hun aanspreekt.

We hopen dat dit artikel je duidelijkheid heeft gegeven over wat branding is en hoe je branding kunt gebruiken om je merk te positioneren in het hoofd van de klant. Tot slot wensen we je veel succes in het toepassen van de tips die we hebben gegeven en hopen we dat deze adviezen je verder zullen helpen met het naar een hoger level tillen van je bedrijf.

Nieuwsbrief.

Meld je aan en profiteer van onze kennisdeling.

Een keer sparren over branding?

Fijke helpt je graag.