Online marketing simpel uitgelegd

We leven in een digitale wereld, wat betekent dat internet marketing iedere dag belangrijker wordt voor bedrijven. Wanneer je bedrijf niet online zichtbaar is, mis je waardevolle interacties tussen jou en je doelgroep. Daarnaast kun je handel verliezen aan je concurrent die wél online zichtbaar is.

Details

5 min

Fijke van Zijp

Onderwerpen

E-mail marketing

Presteren

SEA

SEO

SMA

Social media management

We zouden graag het onderwerp online marketing introduceren d.m.v. een fictief verhaal. Maak kennis met Anna: een 25-jarige vrouw uit Amsterdam. Anna zag veel mogelijkheden opduiken op het gebied van online marketing. Om te beginnen in deze industrie, moest Anna eerst begrijpen wat online marketing precies was.

Anna leerde dat online marketing een vorm van marketing is, waarbij je verschillende mensen kunt bereiken via online advertenties. Online marketing gebruikt verschillende kanalen als websites, zoekmachines, sociale media kanalen en e-mail. Het geeft marketeers als Anna de kans om te communiceren met de doelgroep en ze beter te bergrijpen. Daarnaast biedt online marketing de kans om advertenties te laten zien aan mensen gebaseerd op hun online activiteiten en voorkeuren op het internet.

Nadat Anna de basis begreep van online marketing, realiseerde ze zich dat er meer mogelijkheden waren dan dat ze aanvankelijk dacht. Daarnaast waren er verschillende vormen van online marketing als content marketing; zoekmachineoptimalisatie; pay-per-click (PPC); social media marketing; e-mail marketing en affiliate marketing.

Toen Anna het belang van online marketing begreep, bouwde ze haar eigen website om haar zelfgemaakte sieraden te verkopen. Laten we een kijkje nemen hoe ze dit aanpakte:

Eerst maakte Anna content als productfoto’s, een website en video’s, zodat ze de aandacht van haar doelgroep kon trekken: dit noemen we content marketing. Daarna moest Anna ervoor zorgen dat haar doelgroep in contact kwam met haar content. Ze koos om content te maken met specifieke zoekwoorden die relevant waren voor haar producten en de doelgroep. Ook optimaliseerde ze haar website en liet ze andere sites naar haar producten verwijzen. Na enige tijd steeg Anna’s website naar de eerste pagina van Google; dit proces noemen we zoekmachineoptimalisatie.

Anna kon ook bezoekers sturen naar haar website, hiervoor zou ze een specifiek bedrag moeten betalen elke keer wanneer een bezoeker op haar websitelink klikt. Dit noemen we pay-per-click of PPC. Om een nog groter publiek te bereiken, besloot Anna gebruik te maken van social media platformen. Ze gebruikte Instagram, Facebook en TikTok om haar sieraden webshop te promoten door het posten van foto’s en video’s. Ook gebruikte ze de platformen om het verhaal achter haar merk te vertellen en om te communiceren met haar publiek. Het gebruik van social media kanalen voor het promoten van een product of dienst noemen we social media marketing.

Anna realiseerde zich dat een groot deel van haar publiek niet voor een tweede keer haar website bezocht. Ze moest haar doelgroep betrokken houden en ze blijven voorzien van relevante content. Ze besloot haar bezoekers e-mails te sturen met informatie over nieuwe producten, kortingen en leuke weetjes over het merk. We noemen dit e-mail marketing.

Ook al liet Anna haar bedrijf groeien, ze wilde meer bezoekers van websites van derden. Dit deed ze door gebruik te maken van affiliate marketing. Affiliates (partners) zouden Anna’s sieraden promoten in ruil voor een vergoeding.

 

Wat is online marketing?

Maar wat is online marketing nu precies? Online marketing is een verzamelnaam van alle marketingpraktijken die online (op het internet) plaatsvinden. Het doel van online marketing is om een boodschap over jouw product of dienst over te brengen op jouw doelgroep. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen; denk aan Anna uit het voorbeeld. Later in deze blog gaan we uitgebreid alle vormen van online marketing af en zien we wat ze voor jouw business kunnen betekenen.

 

Voordelen van online marketing

Waarom zou je gebruik maken van online marketing in tegenstelling tot traditionele of offline marketing (print, radio, TV, outdoor)? Het grootste voordeel van online marketing is dat alles meetbaar is. Wanneer je adverteert met een poster in een bushokje, zal je niet zien hoeveel mensen deze poster bekijken. Echter, wanneer je bijvoorbeeld een Facebook-campagne start, kan je direct zien hoeveel mensen er op jouw advertentie klikken en zelfs overgaan tot aankoop.

Daarnaast bereikt online marketing mensen wanneer zij opzoek zijn naar informatie. Wanneer je traditionele marketing gebruikt, zullen je billboards en tv-reclames gezien worden door een groot aantal mensen. Echter zal een groot deel van deze mensen helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. Met online marketing hoef je jouw boodschap niet te ‘pushen’: het doel is om jouw content gereed te hebben voor mensen die hiernaar opzoek zijn zodat zij deze kunnen vinden.

Ook biedt online marketing je de kans om met je publiek te verbinden op ieder moment in het koopproces. Door gebruik te maken van online marketing kan je mensen bereiken in het begin van het koopproces, helemaal tot het einde van het proces en zélfs na het maken van de aankoop. Door gebruik te maken van een digitale marketing ‘funnel’, kun je meten waar mensen zich bevinden in het koopproces (zie de afbeelding hieronder).

 

 

Begin bovenaan, ook wel TOFU genoemd. Bovenaan de funnel zijn mensen bewust van jouw product of dienst. Vaak zijn ze opzoek naar antwoord op algemene vragen als: wat zijn de laatste sneaker trends? Je verkoopt misschien niet direct iets aan een TOFU klant, maar je plaats je merk wel in zijn of haar gedachten.

Hierna gaan we naar het midden van de funnel, wat we MOFU noemen. Op dit moment zijn de klanten hun opties aan het overwegen. Het is hier jouw taak om hen te helpen bij het maken van de juiste keuze.

Tenslotte is er de bodem van de funnel; BOFU. Op dit punt zijn de klanten klaar om een aankoop te doen. Dingen als getuigenissen, beoordelingen en gevalsstudies kunnen mensen helpen in het maken van een keuze. Deze zaken zouden mensen vertrouwen moeten geven in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld: misschien is iemand bijna klaar om een paar sneakers uit jouw vintage sneaker webshop te bestellen maar is hij/zij niet zeker over de kwaliteit. Na het zien van een paar positieve beoordelingen op social media en het bekijken van een gevalsstudie over duurzame mode, besluit hij/zij een bestelling te plaatsen.

Een ander voordeel van online marketing is dat je d.m.v. data je campagnes aan kunt passen om zo maximale effectiviteit te bereiken. Het fijne van online marketing is dat je voordeel kunt opdoen van de data van elk van je campagnes. Wanneer je onderzoek doet naar je strategie zijn er enorm veel hulpmiddelen die je kunt gebruiken om de juiste zoekwoorden te vinden. Kijk daarnaast naar de data van je concurrent en maak zo een actieplan. Wanneer je campagnes lopen, kun je zien welke pagina’s op je website de meeste conversies genereren; welke ervoor zorgen dat mensen ergers anders heengaan; hoe effectief je advertenties zijn; hoeveel mensen er naar je social media posts kijken en meer. Plus, wanneer je ziet dat je strategie niet werkt, kun je deze gemakkelijk aanpassen. Als je campagne geëindigd is, kun je een kijkje nemen naar alle gegevens die zijn binnengekomen. Op basis hiervan kun je goed geïnformeerde keuzes maken over je bedrijf voor de toekomst.

 

Hoe begin je met online marketing?

Waar begin je met online marketing en hoe zorg je ervoor dat je meer publiek naar je website trekt? Hier leggen we je uit waar je begint:

Allereerst geven we onze gouden tip: probeer niet alle strategieën tegelijk. Kies er liever één of twee, experimenteer en wordt bekwaam.

Voordat je met een van de strategieën begint, is het belangrijk dat je de manier van denken of mentaliteit van de hedendaagse consument begrijpt. Vandaag de dag leven we in een ‘content first’ wereld, waarin mensen eerst naar informatie zoeken voordat ze iets kopen. Dit is de reden dat het belangrijk is om jezelf in de schoenen van de klant te plaatsen.

Het is belangrijk je ten alle tijden te realiseren dat je mensen moet helpen in plaats van gebruik te maken van koude acquisitie. Wanneer je mensen helpt hun problemen op te lossen door het aanbieden van gratis en waardevolle content, zal je een groter publiek bereiken en een vertrouwensband opbouwen. Het beste deel is dat je zo de kans krijgt om te laten zien hoe jouw product of dienst de problemen van de klant kan oplossen en zo hun wensen en behoeften in vervulling brengt.

Wanneer je bovengenoemde zaken in je achterhoofd houdt tijdens het ontwikkelen van je online marketingstrategie, kan het haast niet fout gaan! Later leggen we uit welke strategieën je wanneer gebruikt zodat je direct zelf aan de slag kunt.

 

Wat is performance marketing?

Performance marketing is het uitvoeren van activiteiten waarvan de resultaten direct meetbaar zijn. Eerder zagen we dat dit een groot voordeel is wat online marketing met zich meebrengt. Wanneer we het hebben over meetbare resultaten kun je denken aan het aantal click dat is gegenereerd; aantal pagina bezoeken; het aantal downloads; het aantal registraties voor een nieuwsbrief en natuurlijk het aantal verkochte producten.

Door gebruik te maken van performance marketing kun je effectief met je budget omgaan. Wanneer je precies weet hoeveel je betaalt en hoeveel resultaat je hiermee behaalt, kun je goed overwogen beslissingen maken en je budget gerichter besteden.

Maar hoe kun je performance marketing analyseren en controleren? Dit doe je door te kijken naar je ROI, ofwel return on investment. Return on investment geeft het rendement op de investeringen aan. Wanneer dit getal negatief is, levert de investering verlies op. Echter wanneer dit positief is, maak je winst.

 

Verschillende soorten online marketing

In het introductieverhaal maakten we kennis met een aantal soorten online marketing. Hier nemen we ze een voor een door:

  1. Zoekmachineoptimalisatie

Het schrijven van blogs kan goed werken wanneer je een bestaand en loyaal publiek hebt. In de wereld van het bloggen maken we gebruik van zoekwoorden research. We geven hier een voorbeeld:

Stel je verkoopt computers en computer accessoires; waar denk je dat je toekomstige klanten op zoeken wanneer ze Googelen? Waarschijnlijk termen als ‘waarom werkt mijn computer zo traag’, of ‘hoe repareer ik mijn computer’. Dit zijn allemaal voorbeelden van problemen waarop mensen een oplossing proberen te vinden. Je kunt nu een oplossing bieden door specifieke producten (waar mensen opzoek naar zijn) te noemen in je content/blogs.

  1. Social media marketing

Het kost tijd om volgers te winnen; maar nummers zijn niet alles! Het ultieme doel is het behalen van loyale volgers. Ook hier geldt: wees selectief in de kanalen die je kiest. Maar hoe beslis je welke kanalen je in wilt zetten? Kies niet het kanaal met de meeste actieve bezoekers maar ga na waar jouw doelgroep zich bevindt. Vraag jezelf af wat de redenen zijn waarom deze persoon op dit platform actief is en hoe jij hierop kan inspelen.

  1. Betaalde advertenties

Besteed je geld niet blindelings aan een advertentie netwerk maar denk aan de ABC’s van betaalde advertenties. A staat voor audience (publiek), B staat voor budget (begroting) en C staat voor commerciality (commercie).

  • Audience: we bespraken dit eerder. Je wilt op de plekken zijn waar jouw publiek zich bevindt
  • Budget: wanneer het aankomt op budget, zijn er een paar mogelijkheden
  • Zoek naar zoekwoorden die een lage cost-per-click hebben
  • Experimenteer met minder bekende advertentie platformen
  • Commerciality: het is belangrijk om een manier te vinden om de kloof te overbruggen tussen de intentie van het platform en hoe jij inkomsten genereert met je producten. De oplossing? Content. Stel, je verkoopt boetiekmeubels en denkt dat Pinterest het ideale platform is om advertenties te plaatsen. Als het aan ons ligt, is het geen goed idee om advertenties te plaatsen die linken naar jouw hoogwaardige boetiekmeubelen. In plaats daarvan kunnen blogs goed werken omdat mensen Pinterest voornamelijk gebruiken om geïnspireerd te raken en nieuwe dingen te leren

Wanneer je de ABC’s onder de knie hebt, zal je de kansen vergroten om je zuurverdiende euro’s om te zetten in return on investment.

 

Online marketing tips

Door de blog heen gaven we al een aantal online marketing tips cadeau. Hier zetten we ze nog eens allemaal op een rijtje:

  • Probeer niet alle strategieën tegelijk maar focus je liever op een kanaal. Wanneer je deze beheerst, kun je experimenteren met een volgend kanaal
  • Realiseer je dat het jouw taak is om mensen te helpen bij het oplossen van hun problemen of het vervullen van hun behoeften; vermijd koude acquisitie zoveel mogelijk
  • Content is key. Zorg dat je je publiek tegemoet kunt komen met relevante content, op de juiste plaats, op het juiste moment

 

We hopen dat je nu zelf aan de slag kunt met het opzetten van jouw eigen online marketingstrategie. Als klapper op de vuurpijl geven we nog een bonustip: stuur mensen niet naar waar jíj wilt zijn maar ontmoet ze waar zij zijn.

Nieuwsbrief.

Meld je aan en profiteer van onze kennisdeling.

Wil je weten hoe online marketing jou verder kan helpen?

Fijke legt het je graag uit.