Wat doet een UX designer nou precies?

We zien UX (User Experience) designer en UI (User Interface) designer tegenwoordig steeds vaker terugkomen op verschillende online platformen en in vacatures. Het verschil tussen deze twee functies is voor velen echter nog niet duidelijk. Wij hebben het uitgezocht en hebben in dit artikel uitgewerkt wat een UX designer nou precies is en wat het verschil met UI is.

Details

4 min

Douwe Klomp

Onderwerpen

UX/UI design

Wat is een UX designer?

Grafisch vormgeving en webdesign gaan hand in hand. UX design is een belangrijk onderdeel van webdesign. UX design focust zich op de gebruikerservaring van (web)applicaties zoals websites, webshops, portalen, intranetten, platformen en dashboards.

Wat een UX designer vooral doet is het achterhalen en vastleggen van de ideale customer journey om zo de perfecte gebruikers-/bezoekerservaring te creëren. Als je bent eigenaar van een website, dan wil je dat de ervaring voor de bezoeker zo goed en effectief mogelijk is. Voorbeelden van websites waar veel over de customer journey en gebruikerservaring zijn nagedacht zijn die van Apple en Google. Het doel van deze websites is niet enkel om verkopen te realiseren, maar eerder te inspireren en een gevoel te geven waardoor je met gemak en plezier door de website scrolt.

Wat doet een UX designer dan precies?

De functie van een UX designer ofwel User Experience designer verschilt dus van die van een UI designer, maar wat is dan precies het verschil? Hieronder dan ook wat meer informatie over wat een UX designer precies doet en de lastige punten achter dit beroep.

Onderzoeken

Het is voor een UX designer vooral belangrijk om goed onderzoek te gaan doen. Waarom zou een bezoeker naar een website gaan, wat zijn de meest belangrijke kernwaardes voor een bezoeker over een dienst of product en wat is de customer journey die een klant doorloopt?

Het is daarnaast ook belangrijk om de doelen, motivaties en behoeftes van de bezoeker en de organisatie goed op elkaar afgestemd te hebben. Wanneer websites en webshops die worden geleverd niet aansluiten op de behoeftes van bezoekers zal deze niet succesvol worden. Het belang van een gedegen onderzoek door een UX designer is daarom van groot belang.

Verschillende tools en softwareprogramma’s kunnen gebruikt worden om dit bij bezoekers te meten. Denk aan online enquêtes, interviews met potentiele bezoekers of aan de hand van statistieken vanuit Google Analytics of Hotjar. Deze informatie is cruciaal voor het opzetten van een juiste customer journey om de bezoeker op de beste manier door de webapplicatie heen te leiden.

Persona en mogelijke scenario

Een persona geeft een goed beeld van de doelgroep. Een persona is dan ook wel de ideale persoon, uit de doelgroep die je wilt benaderen als bedrijf zijnde. Een persona is ook wel te vergelijken met een CV van een persoon zijn zakelijke en persoonlijke leven. In een persona staat bijvoorbeeld vermeld welke behoeftes/ problemen de desbetreffende persoon heeft en hoe jouw product of dienst die behoefte vervult of het probleem oplost.

In plaats van een persona gebruikt men ook wel een scenario. Een scenario brengt in kaart hoe de gemiddelde dag van de doelgroep eruit ziet. Van ochtend en middag routines tot vrije tijdsbesteding en werk. Deze informatie zou een toegepaste situatie moeten weergeven waarin het product of de dienst een aanvulling is of mee gecombineerd wordt.

Hierdoor weet je wanneer de diensten of producten gebruikt worden en kan je daarop inspelen met acties, aanbiedingen en advertenties.

Wireframes

Zodra je weet hoe de websitestructuur eruit ziet, wie de doelgroep is en welke producten of diensten aangeboden worden, is het tijd om wireframes te ontwerpen. Wireframes zijn in principe schetsen en geven een beeld van de indeling van een website. De volledige customer journey wordt hierin uitgewerkt. Dit is iets wat de UX designer ook bedenkt. Aan de hand van deze wireframes wordt vervolgens gekeken hoe de website het beste vormgegeven kan worden. Wireframes zijn wat dat betreft erg globaal en bepalen de structuur. Later bij het vormgeven en ontwikkelen van een visual design komen alle details, de kleuren en de daadwerkelijke content aan bod.

Prototypen

In veel trajecten waarbij een website, webshop of webapplicatie ontwikkeld wordt, maakt men eerst een prototype. Dit is een visuele, klikbare weergave van hoe de website, webshop of applicatie zal worden, maar dan zonder daadwerkelijke functies en uiteindelijke werking. Een prototype is dus enkel om te demonsteren hoe een bezoeker of klant door het digitale product heen zal navigeren. Op die manier krijgen zowel opdrachtgever als de developers een goed beeld bij de te verwachten werking van de website, webshop of applicatie.

Testen en online

Zodra een prototype opgezet is zal de UX designer dit doorgeven aan de developers. Aan de hand van het prototype zullen zij de daadwerkelijke website, webshop of webapplicatie kunnen ontwikkelen. Door gebruik te maken van een uitgewerkt en volledig prototype bespaar je veel tijd tijdens de ontwikkeling. Bij gebruik van een prototype zullen er tussentijds minder aanpassingen benodigd zijn omdat de opdrachtgever van tevoren een beter beeld van het eindproduct heeft gekregen.

Wanneer een webapplicatie ontwikkeld is wordt deze voor livegang gecontroleerd door de UX designer. Hierdoor kan de kwaliteit gewaarborgd worden.

Wat is het verschil tussen UI en UX?

UX en UI hebben op een aantal vlakken een goede overlap. Het einddoel van beide is dat ze een positieve gebruikerservaring willen realiseren. Het verschil tussen beide is echter dat een UI designer vooral het specialisme heeft op het uitwerken van het interface design waartegen de UX designer dus meer de focus heeft op lay-out, customer journey en gebruikerservaring. Kortom, een UX designer is vooral bezig met het ontwikkelen van de gebruikerservaring van een website, webshop of webapplicatie en een UI designer vooral met het visuele zoals de vormgeving.

Hoe wij je kunnen helpen

Wij staan voor jou klaar om te helpen bij het maken van wireframes en prototypes. Bel gerust om een vrijblijvend gesprek in te plannen waarmee wij samen met jou door de situatie heen lopen en een passend advies zullen geven.

Nieuwsbrief.

Meld je aan en profiteer van onze kennisdeling.

Geïnteresseerd in wat UX Design
voor jou kan betekenen?

Vraag Douwe om toelichting.