Amazon NL – De veranderingen en kansen voor jouw (online) winkel – Deel 2

31 MRT 2020 - #AMAZON #GEVOLGENVOORJOUWSHOP #WEBSHOP #ONLINEMARKTPLAATSEN – LEESTIJD 5 MINUTEN

Wat weet je na het lezen?

 

  1. Wat de komst van Amazon in Nederland voor consequenties heeft voor jouw (web)winkel;
  2. Voordelen en nadelen van het verkopen via Amazon;
  3. 5-stappen die je kunnen helpen met het verkopen via Amazon.

 

Wat is Amazon?

Eerder → Ook Amazon wil maximaal profiteren van de steeds maar groter wordende e-commerce markt en komt daarom officieel naar Nederland.

Nu Amazon zich ook heeft gevestigd in Nederland zorgt dit voor veranderingen. (Lees deel 1 van ons artikel voor meer informatie over de veranderingen). Deze nieuwkomer zal consequenties voor veel webshops en marketplaces met zich meebrengen. Via Amazon krijgen honderdduizenden buitenlandse ondernemers toegang tot de Nederlandse markt. Dit gaat voor veel prijsdruk zorgen bij onlineondernemers, en het zal voor veel concurrentie zorgen bij grote webshops en marketplaces.

 

Voordelen

  1. Het platform maakt gebruik van een zogeheten Fulfilment by Amazon, een FBA. Dit houdt in dat zij jouw klantenservice in lokale taal overnemen en ook de hele logistieke afhandeling.
  2. Door Amazon als platform te gebruiken krijg je erg grote doelgroep, namelijk heel Europa.
  3. Amazon is de grootste online retailer ter wereld met absurd hoge marktaandelen in de landen waar ze gevestigd zijn.

Nadelen

  1. Met de komst van Amazon in Nederland kunnen buitenlandse retailers nu ook in Nederlandse wateren vissen en zo consumenten wegkapen met lagere prijzen.
  2. De consument is steeds efficiënter en selectiever aan het online shoppen. Dat houdt in dat je als ondernemer snel en makkelijk te vinden moet zijn. Zo niet? Dan gaat iemand anders die hetzelfde product verkoopt (bijvoorbeeld een Amazon verkoper) er met jouw potentiële klant vandoor.

 

5-stappen die je kunnen helpen bij het verkopen via Amazon

  1. Begin met een beperkt aantal items – producten die veel verkocht worden en niet snel teruggestuurd worden met een lage marge zijn uitstekend geschikt.
  2. Brainstorm over je fulfilment opties – Ga je de klantenservice, opslag, verzending en retournering zelf regelen of door Amazon hun FBA-service laten doen?
  3. Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent bij Amazon zelf – Bij het opzetten van jouw winkelprofiel en producten is het van belang dat je een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving hebt, met een persoonlijke benadering, het kopiëren en plakken van de website feed is dus niet persé voldoende. Deze omschrijvingen zorgen er later weer voor dat jij naar voren komt wanneer iemand aan het zoeken is.
  4. Zet advertenties in om sneller resultaat te zien. – Het gebruik maken van reclame en communicatiemiddelen zal de verkoop sterk stimuleren (Via Amazon kan je in het begin nog niet adverteren maar zodra dit beschikbaar wordt is het een aangeraden marketingoptie).
  5. Collecteer zoveel mogelijk reviews van tevreden klanten – wanneer je nieuwe klanten lezen dat je een goed product verkoopt zijn zij eerder geneigd om jouw product te kopen dan die van de concurrent.

 

Conclusie

Je onderneming starten via Amazon kan positieve en negatieve kanten voor jou als ondernemer hebben. Je er tegen verzetten is geen optie omdat Amazon al te groot is in de e-commerce wereld. If you can’t beat it, join it.

 

Hulp of ondersteuning?

Wij staan voor jou klaar om te helpen bij het opstarten van een onderneming via Amazon.nl. Bel gerust om een vrijblijvend gesprek in te plannen waarmee wij samen met jou door de situatie heen lopen en een passend advies zullen geven.

Vond je het een interessant artikel?

Spread the word!

Dit artikel is geschreven i.s.m. Manoya Lim

Bedankt voor het lezen!

 

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Meer artikelen